Rabu, 7 Julai 2010

PENGANTARABANGSAAN KE-IV SINGAPURA 1 JULAI 2010

Tanggal 1 Julai 2010 seramai 5 orang guru dan 30 orang pelajar telah mengadakan Program Pengantarabangsaan SM Sains Muar dengan Madrasah AL-Junied, Singapura. Antara tujuan program diadakan adalah untuk menjalinkan perkongsian pintar dan kepakaran antara guru kedua-dua buah institusi. Selain itu, tujuan program ini adalah untuk berkongsi maklumat tentang sistem pendidikan serta memberi peluang kepada pelajar melakukan aktiviti disamping mencari wakil untuk berkomunikasi secara interaktif dan bertukar-tukar maklumat secara berterusan.
Seawal 6.00 pagi, rombongan pengantarabangsaan bertolak dari SM Sains Muar menuju Laluan Kedua menuju Singapura menggunakan bas yang disewa khas. Berhenti bersarapan pagi di R&R Gelang Patah sebelum bertolak ke Pejabat Imigresen. Setelah menjalani pemeriksaan di Pejabat Imigresen kedua-dua buah negara, kami terus menuju ke Madrasah Al-Junied. Kami disambut oleh Puan Khairana selalu Timbalan naib Mudir Madrasah.

Penerangan tentang sistem pendidikan di Madrasah al_Junied dapat memberikan gambaran yang jelas tentang perjalanan madrasah. Kami juga dibawa melawat sekitar bangunan Madrasah serta diperkenalkan dengan guru-guru dan pelajar-pelajar madrasah.

Seorang pelajar dari SM Sains Muar, Nur Ashikin bt Mohd Miskam telah memperdengarkan bacaan al-Quran manakala penyanyi nyasid dari Madrasah al-Junied iaitu Saudara Syammil telah mendendangkan lagu dari albumnya yang bertajuk "Hasbi Rabbi".

Tuan Haji Samian bin Sawiyo, Pengetua Kanan SM Sains Muar, merangkap Ketua Rombongan telah menandatangani MoU dengan Tuan Mokson Mahori, Naib Mudir Madrasah al-Junied. Maka terlakrilah perjanjian persahabatan antara dua buah institusi untuk mengadakan hubungan dua hala antara kedua-dua belah pihak pada masa akan datang dalam pelbagai bidang termasuk pertukaran kepakaran dan teknologi.

Pada sebelah petangnya kami berangkat ke Pulau Sentosa untuk melihat dengan lebih dekat tentang Singapura. Setelah menaiki LRT menuju ke Pulau Sentosa, kami makan tengah hari di sebuah restoran di situ. Selepas itu kami mengunjungi The Images of Singapore, menaiki Luge dan juga Skywalker untuk menikmati pemandangan di Pulau Sentosa.

Kami bertolak pulang ke SM Sains Muar pada pukul 6.00 petang. Selepas melalui pemeriksaan di Pejabat Imigresen dan berhenti rehat di R&R Machap, kami pun terus pulang dan tiba di SM Sains Muar pada pukul 11.00 malam.